dilluns, 10 de gener de 2011

Els alumnes d'ESO pràcticament no utilitzen la biblioteca escolar

Després de llegir aquesta notícia ens en adonem de la importància de potenciar l'ús de la biblioteca als alumnes. L'1x1 és sense dubte un pas endevant absolutament necessari; no per això cal oblidar-se de potenciar recursos ja existents. Noticia apareguda al diari el País el 08/01/2011

El foment de la lectura és una clara preocupació de l’educació espanyola. L’últim informe Pisa de la OCDE, presentat fa poc més d’un mes, va tornar a deixar als alumnes espanyols de 15 anys en un lloc mediocre. Independentment de la ponderació d’aquests resultats, en el que tots els especialistes coincideixen és en que hi ha molt espai de millora. Per exemple, un estudi publicat en l’últim número de la Revista de Educación senyala el que considera un clar, inclús "alarmant" dèficit: el poc ús que se li dona a les biblioteques escolars.
El treball, que va enquestar a 725 adolescents de 12 a 16, assegura que només un 8,6% dels alumnes de ESO llegeix llibres que ha agafat en préstec de la biblioteca escolar, el que demostra, en opinió dels autors (els professors de la Universitat de Salamanca José Manuel Muñoz y Azucena Hernández), que "las bibliotecas siguen presentando un cierto déficit en su uso y en su mantenimiento, lo que a nuestro entender resulta muy llamativo e incluso alarmante, especialmente en lo que se refiere a las bibliotecas escolares". De fet, la utilització d’altres tipus de biblioteques –els autors suposen que principalment municipals-,també és relativament baix: 16,8%. La immensa majoria dels llibres que llegeixen els adolescents està a casa seva.
De qualsevol manera, aquesta infrautilització pot tenir molt a veure amb el tipus de llibres que ofereixen les biblioteques i els que busquen els adolescents. Segons l‘estudi, titulat Hábitos lectores de los alumnos de la ESO en la provincia de Salamanca, el gènere que més atrau als adolescents és el d’aventures (57,2%), seguit de l’humor, amb un 47,1%, i el terror, amb un 41,0%. A l’extremo oposat, més del 90% dels alumnes confessa llegir poques autobiografies (94,2), ciència i tecnologia (90,6%), historia i política (90,3%), literatura clàssica (94,2%) i poesia (91,8%).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada